Java (nu hele verslag) - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu Java (nu hele verslag) - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu

Java (nu hele verslag)

Door: Hagar

Blijf op de hoogte en volg Hagar

07 April 2017 | Indonesië, Malang


Maandag 3 april
Ik word om 7.30 opgehaald door Wawan, de taxichauffeur.
Het was leuk spannend om er dan eindelijk, in mijn uppie heen te gaan om mijn roots te gaan zien en voelen.
Op weg naar de veerboot om naar Java te gaan, het geboorte eiland van mijn vader.
In eerste instantie moest ik wennen aan de vele Islamitische mensen en moskeeën die er de laatste jaren steeds meer zijn gekomen (80á90 % is islamitisch op Java) , dit is niet mijn vader en op Bali is het Hindoeïsme meer aanwezig, maar na even werd dit ook gewoon.
Wawan, zelf (niet heel orthodox) Islamitisch, zei mij te weten hoe het Islamisme in Europa bekend staat, maar de mensen hier heel vreedzaam zijn en ja dat heb ik ook ondervonden. Ze zijn heel sociaal en zorgzaam naar andere toe, familie of niet.
Na 1,5 uur de ferry op en op weg naar Java. De hoge, nog actieve vulkanen waren, ondanks dat het cloudy was, goed te zien.
Op Java aangekomen thee gedronken bij familie van Wawan, om vervolgens naar de Jagier watervallen te gaan. Wat schitterend om te zien en nog zo helder water allemaal!
Met daar omheen de tropische pracht van de natuur. Als ik niet in zen was, zou ik het hier wel worden!
Op naar een simpel guesthouse om een paar uur te slapen, alvorens Ijen op te gaan.
Om 2.00 was het zover, ruim een uur met de auto, al vrij steil de berg op. Vervolgens boven nog 2 uur lopen in het pikkedonker!
In eerste instantie was het koud, gelukkig had ik op het laatste moment nog een spijkerbroek gekocht omdat ik had gehoord dat het behoorlijk koud kon zijn in de nacht op de berg, want zeg nou zelf die heb je in Indonesië toch niet nodig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Malang

Tot standkoming van mijn droomwens

Nog 11 dagen en dan is het zover :-)
Mijn droomwens is begonnen op de middelbare school, ik wilde kinderarts worden en ontwikkelingswerk gaan doen in een 3e wereldland.
Ik werd uiteindelijk kinderverpleegkundige en van het doen van vrijwilligerswerk kwam door de flow van mijn leven niets terecht.
Toen mijn zoon, Damien, 3 jaar geleden voor zijn CIOS opleiding stage ging lopen in het kindertehuis Pohsanten op Bali begon het weer te kriebelen.
Aangezien ik toen nog een vaste, drukke baan had en Jearl, mijn dochter, nog een stukje jonger was, ging dit helaas niet lukken.
Vervolgens veranderde mijn werksituatie en ging Jearl vorig jaar op een cruiseschip werken.
In november vorig jaar kreeg ik het bericht van haar dat ze op een cruiseschip in Azië geplaatst zou worden en kwam mijn droomwens weer helemaal tot leven, ik wilde terug naar Bali waar ik al eerder geweest was in 2006 voor een toeristenvakantie en mijn droom gaan najagen! Helpen in een kindertehuis!

Ik ga 9 maart voor ruim 5 weken vrijwilligerswerk doen in het kindertehuis in Pohsanten op Bali (wanneer je dit googelt kun je ook nog meer informatie vinden)
Het kindertehuis geeft nu aan 25 kinderen onderdak en verzorging in de leeftijd van 7 tot 18 jaar
Een groot deel van de kinderen is wees of half wees. Alle kinderen komen uit extreme armoede.
Daarbij heeft een deel van de kinderen ook nog wel andere nare dingen meegemaakt, zoals een ouder die in de gevangenis zit, verwaarlozing, een ouder die alcoholist is met alle gevolgen vandien of uit stelen moest.
In Indonesië steunt de overheid deze kinderen niet, kinderen worden opgevangen door familie, wanneer dit niet kan zwerven ze op straat.
De overheid betaald ook geen onderwijs en hebben deze kinderen dus ook niet gekregen.
De kindertehuizen zijn in 2000 opgezet door vrijwilligers, in dit geval door het Giri Asih foundation, ook wel “Vulkaan van de liefde” genoemd
Behalve het laten draaien van het kindertehuis, heeft het ook een kleuterschool onder haar hoede en kunnen kinderen uit de buurt ook terecht in het kindertehuis om mee te doen aan de activiteiten die voornamelijk gegeven worden door vrijwilligers. Denk hierbij aan sportlessen (ik ga zelf kinderyoga geven), Engelse les, spelletjes doen, knutselen, koekjes bakken etc.
Voor deze activiteiten, maar ook voor voedsel, kleding, opknappen van het tehuis/kleuterschool, onderwijs en af en toe een dagje uit naar het zwembad of strand bv, is geld nodig
Daarom ben ik op allerlei manieren bezig om sponsoractiviteiten op te starten, op mijn sportschool heb ik inmiddels bijna 300 euro bij elkaar gekregen.
Ook op mijn werk staat er een bakje en ook mijn zusje Rachel is op haar werk eenzelfde actie gestart.
Echt hartverwarmend hoe de reacties, ook van voor mij niet echt goed bekende mensen, zijn!

Mochten jullie dit willen, dan kun je ook gebruik maken van het speciale rekeningnummer wat ik hiervoor geopend heb NL89INGB 0650 9684 25 t.n.v. H. R. Bouwens en dan graag o.v.v. “Sponsoring kindertehuis Pohsanten.
Elke gift, hoe klein ook, is zeer welkom! Ik ga ervoor zorgen dat dit dan ook goed besteed wordt uiteraard

Mede namens de kinderen, Terimah kasih banyak!

Selamat,
Hagar

Recente Reisverslagen:

19 April 2017

Laatste week Asrama Pohsanten

15 April 2017

Laatste dagen op Java

07 April 2017

Java (nu hele verslag)

03 April 2017

Verwondering en cultuurverschillen

28 Maart 2017

Nyepi
Hagar

Mijn reis naar kindertehuis Pohsanten op Bali.

Actief sinds 18 Feb. 2017
Verslag gelezen: 951
Totaal aantal bezoekers 8155

Voorgaande reizen:

09 Maart 2017 - 15 April 2017

Tot standkoming van mijn droomwens

Landen bezocht: