Verwondering en cultuurverschillen - Reisverslag uit Negara, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu Verwondering en cultuurverschillen - Reisverslag uit Negara, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu

Verwondering en cultuurverschillen

Door: Hagar

Blijf op de hoogte en volg Hagar

03 April 2017 | Indonesië, Negara

31 maart
Ik ben hier alweer bijna 3 weken, waar blijft de tijd
Volgende week ga ik een aantal dagen naar Java, mijn roots opzoeken en een aantal mooie dingen bekijken.
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik wil dit nog steeds heel graag, maar de tijd met de kids gaat hier zo snel, heb het gevoel dat ik nog te weinig tijd met ze heb. Pfff en wie hecht nu aan wie..... ;-)
Afijn als ik ga zal dat ook genieten zijn natuurlijk
De dag na Nyepi al heel vroeg naar het strand gelopen, veel mensen maar helaas geen verbranding van de Ogoh Ogoh gezien.
Pas laat weer naar Asrama Pohsanten gegaan, aangezien de kids ook laat terugkwamen. Nog gezwommen, in de middag op zoek gegaan naar een houten reistempel voor mijn zusje, wat niet lukte hier in de buurt, dus nog maar een privé rondleiding gekregen van Dens, nu de andere kant van Negara. Ik had mijn goede camera niet mee, alleen mijn telefoon jammer genoeg.
Ik vraag mij af in hoeverre iemand zich kan blijven verwonderen, de omgeving is echt overweldigend mooi!

We hebben de lessen weer opgepakt van de buikspieren, zo meteen yoga en vanavond Engelse les.
Vanochtend mijn laatste knutseluurtje op de kleuterschool gegeven. Ze hebben de komende 2 weken vakantie helaas. Was
Gisteren werd mijn nacht wel heel erg not amused gestoord
Bij Daisy mijn kamergenootje zat een kakkerlak op haar kussen en met een gil vloog ze naar de overkant op mijn bed.
Midden in de nacht aan de slag met de insectenspray, verlamde de kakkerlak wel, maar het beest lag de volgende ochtend nog steeds op zijn rug te spartelen onder haar bed.
Als we hadden geweten dat hij nog niet dood was waren we helemaal niet meer gaan slapen. Wat een giga grote kakkerlak was dat!
Alle andere beesten hier oké tot daar aan toe, maar kakkerlakken ieuwghhh
De kamer moest er nu echt aan geloven en zijn de hele ochtend aan de grote schoonmaak geweest met een vrijwilligerskamer die volgens mij in 3 jaar tijd nauwelijks schoongemaakt is
En wat heb ik vannacht lekker geslapen haha

Weekend 1 en 2 april
Wat een super gezellig weekend was het!
Zaterdag een beautymiddag gehouden, zelfs alle jongens wilde een masker en een handmassage, zo grappig!
De meiden nog opgemaakt en nagels gelakt.
Bu Ayu, onze kokkin, wilde dit ook wel. Ze heeft genoten, echt zo'n heerlijk leuk mens is dat!
S'avonds een disco gehouden met heel veel lol, pisang goreng en platte loempia's erbij, gebakken door Ogy.
Wij als vrijwilligers hadden een dansje als openingsact ingestudeerd en vervolgens de kids geleerd. Stoelendans gedaan en was super leuk voor iedereen, wat een lol kunnen ze allemaal hebben en wij doen vrolijk mee uiteraard.
Na de disco kwamen er nog wat kinderen op onze kamer kletsen. Bij binnenkomst vraagt John(knul van 18) direct geshockeerd, al wijzend op mijn slipje die hing te drogen aan de waslijn, what's that?
In Bali is dat blijkbaar not done om dat te doen en verteld erbij dat je dan ziek kan worden.
Ik zeg vervolgens "Now all of you became sick" Zegt Eka(knul van 17) heel droog "No not me"
Ik heb echt helemaal dubbel gelegen van het lachen. Wat een cultuur verschil en bijgeloof.
Zondag zijn we van het sponsorgeld van Daisy en mij naar het strand Permuteran geweest met 2 bussen, helemaal ten westen van Bali. Een relatief kort strand met grijs zand en wat een pracht weer. Aan een kant kijk je tegen de bergen aan, echt schitterend!
Ze hadden weinig zin, maar toen we bezig waren was het spel, vlag veroveren toch wel leuk, hebben we lekker een ijsje gegeten.
Na de lunch op naar de hotspring. Eenmaal daar hebben de meeste kinderen heerlijk gezwommen in het holy hot spring water. Het water is lekker warm en er zit veel koper in, wat helend is.
Het was een geslaagde dag en weekend, waarin we veel plezier hebben gehad en de kinderen erg blij waren. Bijzonder en ik ben dankbaar dit te kunnen doen voor deze kinderen!











  • 03 April 2017 - 18:11

    Claudia:

    Wat heerlijk dat je zo geniet Hagar. Mooie reis naar Java! xxx

  • 03 April 2017 - 21:46

    Rachel:

    Wat een prachtig verhaal weer lieve sis. Heb net het gevoel dat ik erbij ben als ik het lees. Je beschrijft het allemaal zo mooi in detail. Wat lief dat je naar mijn reis tempel hebt gezocht. Dat heeft je dus in ieder geval een prima rondleiding opgeleverd hahaha. Geniet er nog lekker van lieve schat!!!

  • 04 April 2017 - 14:31

    Fatima :

    Mooi geschreven en wat gaat de tijd hard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Negara

Tot standkoming van mijn droomwens

Nog 11 dagen en dan is het zover :-)
Mijn droomwens is begonnen op de middelbare school, ik wilde kinderarts worden en ontwikkelingswerk gaan doen in een 3e wereldland.
Ik werd uiteindelijk kinderverpleegkundige en van het doen van vrijwilligerswerk kwam door de flow van mijn leven niets terecht.
Toen mijn zoon, Damien, 3 jaar geleden voor zijn CIOS opleiding stage ging lopen in het kindertehuis Pohsanten op Bali begon het weer te kriebelen.
Aangezien ik toen nog een vaste, drukke baan had en Jearl, mijn dochter, nog een stukje jonger was, ging dit helaas niet lukken.
Vervolgens veranderde mijn werksituatie en ging Jearl vorig jaar op een cruiseschip werken.
In november vorig jaar kreeg ik het bericht van haar dat ze op een cruiseschip in Azië geplaatst zou worden en kwam mijn droomwens weer helemaal tot leven, ik wilde terug naar Bali waar ik al eerder geweest was in 2006 voor een toeristenvakantie en mijn droom gaan najagen! Helpen in een kindertehuis!

Ik ga 9 maart voor ruim 5 weken vrijwilligerswerk doen in het kindertehuis in Pohsanten op Bali (wanneer je dit googelt kun je ook nog meer informatie vinden)
Het kindertehuis geeft nu aan 25 kinderen onderdak en verzorging in de leeftijd van 7 tot 18 jaar
Een groot deel van de kinderen is wees of half wees. Alle kinderen komen uit extreme armoede.
Daarbij heeft een deel van de kinderen ook nog wel andere nare dingen meegemaakt, zoals een ouder die in de gevangenis zit, verwaarlozing, een ouder die alcoholist is met alle gevolgen vandien of uit stelen moest.
In Indonesië steunt de overheid deze kinderen niet, kinderen worden opgevangen door familie, wanneer dit niet kan zwerven ze op straat.
De overheid betaald ook geen onderwijs en hebben deze kinderen dus ook niet gekregen.
De kindertehuizen zijn in 2000 opgezet door vrijwilligers, in dit geval door het Giri Asih foundation, ook wel “Vulkaan van de liefde” genoemd
Behalve het laten draaien van het kindertehuis, heeft het ook een kleuterschool onder haar hoede en kunnen kinderen uit de buurt ook terecht in het kindertehuis om mee te doen aan de activiteiten die voornamelijk gegeven worden door vrijwilligers. Denk hierbij aan sportlessen (ik ga zelf kinderyoga geven), Engelse les, spelletjes doen, knutselen, koekjes bakken etc.
Voor deze activiteiten, maar ook voor voedsel, kleding, opknappen van het tehuis/kleuterschool, onderwijs en af en toe een dagje uit naar het zwembad of strand bv, is geld nodig
Daarom ben ik op allerlei manieren bezig om sponsoractiviteiten op te starten, op mijn sportschool heb ik inmiddels bijna 300 euro bij elkaar gekregen.
Ook op mijn werk staat er een bakje en ook mijn zusje Rachel is op haar werk eenzelfde actie gestart.
Echt hartverwarmend hoe de reacties, ook van voor mij niet echt goed bekende mensen, zijn!

Mochten jullie dit willen, dan kun je ook gebruik maken van het speciale rekeningnummer wat ik hiervoor geopend heb NL89INGB 0650 9684 25 t.n.v. H. R. Bouwens en dan graag o.v.v. “Sponsoring kindertehuis Pohsanten.
Elke gift, hoe klein ook, is zeer welkom! Ik ga ervoor zorgen dat dit dan ook goed besteed wordt uiteraard

Mede namens de kinderen, Terimah kasih banyak!

Selamat,
Hagar

Recente Reisverslagen:

19 April 2017

Laatste week Asrama Pohsanten

15 April 2017

Laatste dagen op Java

07 April 2017

Java (nu hele verslag)

03 April 2017

Verwondering en cultuurverschillen

28 Maart 2017

Nyepi
Hagar

Mijn reis naar kindertehuis Pohsanten op Bali.

Actief sinds 18 Feb. 2017
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 8147

Voorgaande reizen:

09 Maart 2017 - 15 April 2017

Tot standkoming van mijn droomwens

Landen bezocht: