De eerste dagen in Pohsanten - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Pohsanten - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Pohsanten

Door: Hagar

Blijf op de hoogte en volg Hagar

13 Maart 2017 | Indonesië, Denpasar

Zaterdag 11 maart
Opgestaan met hoofdpijn (sakit kepala), maar de papaya maakte veel goed. Zo lekker dat heb ik echt gemist al die jaren!
Daarna op weg naar Pohsanten door bergachtig gebied met veel traffic , maakte de koppijn er ff niet beter op.
Desondanks zeker ook genoten van het landschap met alle tropische bomen en het leven van de mensen (orang orang) in de dorpen.
Ik rij zelf motor, maar dat is toch niets vergeleken met scooters hier (90% rijdt op een scooter)
Scooters nemen gewoon voorrang, de enige regel is links rijden en wanneer je in wil halen toeter je gewoon heel hard. Daarbij manoeuvreren ze zich al toeterend door de kleinste gaatjes tussen de auto's door.
En verder zijn de scooters een goed vervoersmiddel voor allerhande bagage of het nu grote tassen, pakken, hele bossen rijst, cassave of manden met kippen zijn en soms zie je een heel gezin erop. Echt schitterend! Ik ga proberen een goede foto te maken.
Onderweg met Putu geluncht. Komen we ergens aan zegt hij "Tidak nasi? Makan belanda" of te wel geen nasi? Alleen eten voor blanken haha geweldig
Het ontvangst in het kindertehuis was hartverwarmend!
De meeste stonden op de veranda samen met Theo, Gert en de vrijwilligsters. We zijn nu met zijn 4-en, de komende dagen komen er nog 2 of 3 bij en allemaal Nederlands of Belgisch. Voorlopig geen mannelijke helaas voor de boys.
Ondanks dat ik moe was nog ff een smooty gehaald.
Na het eten, wat 3× p/dag rijst met groente is, maar zeker met smaak gemaakt door Pak Ayu, was het filmtijd.
Voor mij van korte duur, stortten echt in.....

Zondag 12 maart
Veel wakker, niet zozeer door de tjiktjaks die ik de avond daarvoor had zien lopen op de muur of de gekkos, kippen en andere dieren die buiten rond lopen, maar meer van de warmte en vele indrukken :-)
Al met al toch wel redelijk geslapen en uiteindelijk ff over 6 wakker door de muziek die gedraaid werd.
Wat aan gerommeld, kamer beetje opgeruimd en schoongemaakt die ik met Myrte, een van de andere vrijwilligers deel, aangezien ik de kids ook in de weer zag en werkt aanstekkelijk blijkbaar ;-)
In het weekend koken de kids, mogen tv kijken, computerspelletjes doen of films kijken en worden er activiteiten met de vrijwilligers gedaan.
Vandaag op naar Bunut bolong Jembrana met de kids die zin hadden. Op een hoge berg staat een hele oude grote boom die over de weg heen gegroeid is. Bijzonder om te zien.
In het scooterhok lagen offerbakjes voor een veilige reis en werd ons door de kids die niet meegingen hati-hati (voorzichtig) gezegd.
De weg ernaar toe was echt zo mooi ook. Direct om de hoek van het kindertehuis liggen rijstvelden. En de vele kokospalmen en bananenbomen, met op de achtergrond de zee maakte het plaatje compleet!
Om maar niet te spreken over de heerlijkste geuren, het ene moment kruiden gemengd met bloemen, dan weer de geur van rijst en/of wierookstokjes.
De kids, vooral de meiden, vinden het geweldig om op de foto te gaan met je.
Op de terugweg langs een tempel, heeft toch wel wat om ook weer eens te zien en staat op een prachtige plek boven aan de zee.
Het onweert en regent nu al uren hier en stroom viel een tijd uit. Voor de kids geen reden om lekker verder lol te blijven maken.
Ik eens kijken of ik wel licht heb tijdens mijn koude douche haha

Maandag 13 maart
Een goede nacht gemaakt. Geen last van de warmte nu en geslapen als een blok tot 5 uur totdat de wekker voor de kids ging, in de hoedanigheid van harde muziek. Ik was echter zo moe dat ik het heb gelaten voor wat het was en weer in slaap viel tot tegen 7 uur.
Daarna verder wakker geworden met de vrolijke stemmetjes van de kleine kinderen (anak ketjil). Naast onze slaapkamer zit een kleuterschool, zo heerlijk!
De rijst 3× per dag is mij toch wat teveel en heb fruit gekocht voor de ochtend. Vandaag papaya, morgen dragon fruit.
Na het ontbijt naar het huis van Theo en Gert, die sinds 3 jaar een prachtig huis hebben hier.
Kan er ook ff gebruik van de Wi-Fi worden gemaakt ;-)

Last but not least, het totale sponsorbedrag is €1715,04 geworden!! Echt fantastisch!! Nogmaals hartelijk bedankt namens mij en iedereen hier!!
Behalve schoolkleding en een dagje uit, van de week met Theo bespreken wat er nodig is.

Sampai jumpa nanti

  • 13 Maart 2017 - 07:11

    Fatima:

    Leuk hoor Hagar. Mooi verslag.
    Xx

  • 13 Maart 2017 - 09:12

    Rachel:

    Wat een mooi verslag! Zo leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat!
    Dikke kus Sis en lekker genieten van alle mooie dingen en de lieve kinderen om je heen.

  • 13 Maart 2017 - 10:04

    Sharon:

    Klinkt goed tante! Super leuk! Geniet ervan en rustig aan met de hoofdpijn he! Goed op jezelf passen! ❤❤❤❤

  • 13 Maart 2017 - 10:34

    Ineke Galdeij:

    heel veel plezier Hagar, fijn om je verslag te lezen en zo ook een beetje op reis te zijn.

  • 13 Maart 2017 - 11:58

    Leonie:

    Hoi Hagar,
    Wat een belevenissen allemaal, en zo leuk om te lezen. Zo ver en toch dichtbij.
    Al dat lekkere eten en fruit! Het water loopt me in de mond.
    Veel plezier op je verdere reis.
    Xxx Leonie.

  • 13 Maart 2017 - 17:38

    Godelief Mallee:

    Leuk verslag Hagar! Wat fijn dat je zo geniet van alles!

  • 13 Maart 2017 - 20:34

    Shirley:

    Hai nichie,

    Wat heerlijk om mee te mogen in jouw rugzakkie en het van hier uitgebreid mee te beleven. Je start is al supermooi.
    We spreken elkaar snel of appen.

    Love you en ben supertrots op je. Wou dat ik zoiets had aangedurfd. Maar geniet van jou verhalen.

  • 24 Maart 2017 - 09:59

    Regina :

    Hoi Hagar,
    Wat een geweldig ervaring en erg leuk om je verslagen te lesen.
    Liefs, Regina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

Tot standkoming van mijn droomwens

Nog 11 dagen en dan is het zover :-)
Mijn droomwens is begonnen op de middelbare school, ik wilde kinderarts worden en ontwikkelingswerk gaan doen in een 3e wereldland.
Ik werd uiteindelijk kinderverpleegkundige en van het doen van vrijwilligerswerk kwam door de flow van mijn leven niets terecht.
Toen mijn zoon, Damien, 3 jaar geleden voor zijn CIOS opleiding stage ging lopen in het kindertehuis Pohsanten op Bali begon het weer te kriebelen.
Aangezien ik toen nog een vaste, drukke baan had en Jearl, mijn dochter, nog een stukje jonger was, ging dit helaas niet lukken.
Vervolgens veranderde mijn werksituatie en ging Jearl vorig jaar op een cruiseschip werken.
In november vorig jaar kreeg ik het bericht van haar dat ze op een cruiseschip in Azië geplaatst zou worden en kwam mijn droomwens weer helemaal tot leven, ik wilde terug naar Bali waar ik al eerder geweest was in 2006 voor een toeristenvakantie en mijn droom gaan najagen! Helpen in een kindertehuis!

Ik ga 9 maart voor ruim 5 weken vrijwilligerswerk doen in het kindertehuis in Pohsanten op Bali (wanneer je dit googelt kun je ook nog meer informatie vinden)
Het kindertehuis geeft nu aan 25 kinderen onderdak en verzorging in de leeftijd van 7 tot 18 jaar
Een groot deel van de kinderen is wees of half wees. Alle kinderen komen uit extreme armoede.
Daarbij heeft een deel van de kinderen ook nog wel andere nare dingen meegemaakt, zoals een ouder die in de gevangenis zit, verwaarlozing, een ouder die alcoholist is met alle gevolgen vandien of uit stelen moest.
In Indonesië steunt de overheid deze kinderen niet, kinderen worden opgevangen door familie, wanneer dit niet kan zwerven ze op straat.
De overheid betaald ook geen onderwijs en hebben deze kinderen dus ook niet gekregen.
De kindertehuizen zijn in 2000 opgezet door vrijwilligers, in dit geval door het Giri Asih foundation, ook wel “Vulkaan van de liefde” genoemd
Behalve het laten draaien van het kindertehuis, heeft het ook een kleuterschool onder haar hoede en kunnen kinderen uit de buurt ook terecht in het kindertehuis om mee te doen aan de activiteiten die voornamelijk gegeven worden door vrijwilligers. Denk hierbij aan sportlessen (ik ga zelf kinderyoga geven), Engelse les, spelletjes doen, knutselen, koekjes bakken etc.
Voor deze activiteiten, maar ook voor voedsel, kleding, opknappen van het tehuis/kleuterschool, onderwijs en af en toe een dagje uit naar het zwembad of strand bv, is geld nodig
Daarom ben ik op allerlei manieren bezig om sponsoractiviteiten op te starten, op mijn sportschool heb ik inmiddels bijna 300 euro bij elkaar gekregen.
Ook op mijn werk staat er een bakje en ook mijn zusje Rachel is op haar werk eenzelfde actie gestart.
Echt hartverwarmend hoe de reacties, ook van voor mij niet echt goed bekende mensen, zijn!

Mochten jullie dit willen, dan kun je ook gebruik maken van het speciale rekeningnummer wat ik hiervoor geopend heb NL89INGB 0650 9684 25 t.n.v. H. R. Bouwens en dan graag o.v.v. “Sponsoring kindertehuis Pohsanten.
Elke gift, hoe klein ook, is zeer welkom! Ik ga ervoor zorgen dat dit dan ook goed besteed wordt uiteraard

Mede namens de kinderen, Terimah kasih banyak!

Selamat,
Hagar

Recente Reisverslagen:

19 April 2017

Laatste week Asrama Pohsanten

15 April 2017

Laatste dagen op Java

07 April 2017

Java (nu hele verslag)

03 April 2017

Verwondering en cultuurverschillen

28 Maart 2017

Nyepi
Hagar

Mijn reis naar kindertehuis Pohsanten op Bali.

Actief sinds 18 Feb. 2017
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 8152

Voorgaande reizen:

09 Maart 2017 - 15 April 2017

Tot standkoming van mijn droomwens

Landen bezocht: