Nyepi - Reisverslag uit Negara, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu Nyepi - Reisverslag uit Negara, Indonesië van Hagar Bouwens - WaarBenJij.nu

Nyepi

Door: Hagar

Blijf op de hoogte en volg Hagar

28 Maart 2017 | Indonesië, Negara

Nyepi, 28 maart, is vanuit het Hindoeïsme. Het is de stiltedag van de Hindoes, waarbij ze tot bezinning komen. Op deze dag eten en drinken ze niet. Blijven ze de hele dag thuis en mediteren. Ook het licht mag niet aan.
Er is ook 0,0 verkeer van en naar Bali en zijn nu dus letterlijk afgezonderd van de rest van de wereld.
Zo denken de boze geesten dat er niemand is op Bali en slaan het eiland over. De Hindoes geloven dit ook echt.
Als niet Hindoe respecteer je hun gebruiken, blijft ook de hele dag thuis en dim je het geluid en licht.
We zijn nu bij Theo en Gert, aangezien Pak Ronny en zijn vrouw Ayu ook naar familie zijn. En hebben ook bij waxinelichtjes buiten gegeten. Hier wordt het btw altijd rond 19.00 donker en dan is het ook pikdonker.
Aanvankelijk zouden alle kids ook weg zijn, maar uiteindelijk zijn Yanus, John, Agung, Marsel en Rikki hier ook. Gezellig en fijn, ik begon alle kids al te missen de afgelopen dagen. Hoe moet dat als ik weer in NL ben haha.
2 dagen van te voren beginnen de ceremonies voor Nyepi. Ze maken zoveel mogelijk herrie met trommels, slaan op gongen en schreeuwen om de boze geesten weg te jagen.
Elk dorp maakt zijn eigen Ogoh Ogoh, een grote pop, deze symboliseren de boze geesten. Met deze Ogoh Ogoh en lawaai vertellen ze een verhaal of beelden ze wat uit, bv wat drank met je doet.
Dit jaar waren er alleen in de regio Negara al 285 Ogoh Ogoh's.
Ze gaan dan rond alle dorpen en hier worden de beste 15 uitgekozen. De dag voor Nyepi mogen deze 15 in Negara stad hun optreden doen.
Hier waren we gistermiddag dan ook heen gegaan en wat een happening, echt zo mooi en gaaf om te zien!!
Alle Ogoh Ogoh, op de winnaar na worden of dezelfde dag of de dag na Nyepi verbrand op het strand. Morgen kijken of dit hier vlakbij het strand ook nog het geval is.
Gisterochtend was het vreselijk druk in de supermarkt, leek wel de dagen voor kerst. Ook op straat was het een chaos met alle Ogoh Ogoh die naar hun optreden gingen. Ik had 2 weken geleden nooit gedacht dat ik mij ook door die kleine gaatjes in het verkeer zou wurmen met de scooter, je moet wel anders kom je echt niet ver haha
Hier was het dus letterlijk storm voor de stilte ;-)
Na het optreden heeft Blondie ons een rondtour Negara op de scooter gegeven. Wauw nog meer moois!
Ik heb zo genoten van het prachtige landschap!
Al met al een topdag!
Vandaag om 7.00 wakker, wat de heldere mooie sterrenhemel al leek aan te geven, was het een prachtig wolkenloze dag en is het de hele dag zo gebleven.
Nog geen half uur later lag ik al in het zwembad en volgde de rest snel.
Silence day goed besteed en de hele dag gezwommen, gelezen, verslag getikt, lekker nasi bunging gegeten in Pisang blad, beetje gehangen, gekletst, genoten van de spelende vogeltjes en vlinders(zo groot en mooi zijn die hier) en nog meer gezwommen en zo stil mogelijk lol gemaakt. Haha, sorry Gert
En nu na het eten van de lekkere kip tandoori en pudding (we worden hier verwend door Theo en Gert) film gekeken.
Ik zit nu nog even buiten, geen hand voor ogen te zien, behalve de heldere sterrenhemel en geniet nu weer, dit maal van de geluiden van de krekels, de gekko's en andere dieren en de heerlijke geur van bloemen hier in de tuin......








  • 28 Maart 2017 - 17:10

    Marion Van Houdt :

    Wat een prachtige verhalen en nieuwe indrukken allemaal lieve Hagar. Ik geniet met volle teugen mee. Heel bijzonder☺ Dank je wel!

  • 28 Maart 2017 - 17:23

    Sandy:

    Hey jij,
    Leuk om je verhalen te lezen.

    Geniet er van.

    Xsan

  • 28 Maart 2017 - 18:09

    Rachel:

    Super interessant sis! Zou het voor hier ook werken? Zo mooi dat je helemaal op gaat in de cultuur en de Balinese gewoonten. Een dagje rust en stilte zal je goed doen! Dikke kus lieverd! XXX

  • 28 Maart 2017 - 18:44

    Shirley:

    Bijzonder hè om dit mee te maken. Fijn dat je alles ook zo mee beleeft. En dat wij ver weg ook mogen meegenieten via jou verhalen. Hierdoor mis ik Bali nog meer hoor.
    Geniet maar iedere dag weer van het mooie leven van Bali.
    Heel veel liefs en dikke knuffels

  • 31 Maart 2017 - 08:03

    Yolande Van Dorp:

    Lieve Hagar. Genieten, al die verslagen van jou. Dank je wel. En, inderdaad de tijd gaat vlug. Dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Negara

Tot standkoming van mijn droomwens

Nog 11 dagen en dan is het zover :-)
Mijn droomwens is begonnen op de middelbare school, ik wilde kinderarts worden en ontwikkelingswerk gaan doen in een 3e wereldland.
Ik werd uiteindelijk kinderverpleegkundige en van het doen van vrijwilligerswerk kwam door de flow van mijn leven niets terecht.
Toen mijn zoon, Damien, 3 jaar geleden voor zijn CIOS opleiding stage ging lopen in het kindertehuis Pohsanten op Bali begon het weer te kriebelen.
Aangezien ik toen nog een vaste, drukke baan had en Jearl, mijn dochter, nog een stukje jonger was, ging dit helaas niet lukken.
Vervolgens veranderde mijn werksituatie en ging Jearl vorig jaar op een cruiseschip werken.
In november vorig jaar kreeg ik het bericht van haar dat ze op een cruiseschip in Azië geplaatst zou worden en kwam mijn droomwens weer helemaal tot leven, ik wilde terug naar Bali waar ik al eerder geweest was in 2006 voor een toeristenvakantie en mijn droom gaan najagen! Helpen in een kindertehuis!

Ik ga 9 maart voor ruim 5 weken vrijwilligerswerk doen in het kindertehuis in Pohsanten op Bali (wanneer je dit googelt kun je ook nog meer informatie vinden)
Het kindertehuis geeft nu aan 25 kinderen onderdak en verzorging in de leeftijd van 7 tot 18 jaar
Een groot deel van de kinderen is wees of half wees. Alle kinderen komen uit extreme armoede.
Daarbij heeft een deel van de kinderen ook nog wel andere nare dingen meegemaakt, zoals een ouder die in de gevangenis zit, verwaarlozing, een ouder die alcoholist is met alle gevolgen vandien of uit stelen moest.
In Indonesië steunt de overheid deze kinderen niet, kinderen worden opgevangen door familie, wanneer dit niet kan zwerven ze op straat.
De overheid betaald ook geen onderwijs en hebben deze kinderen dus ook niet gekregen.
De kindertehuizen zijn in 2000 opgezet door vrijwilligers, in dit geval door het Giri Asih foundation, ook wel “Vulkaan van de liefde” genoemd
Behalve het laten draaien van het kindertehuis, heeft het ook een kleuterschool onder haar hoede en kunnen kinderen uit de buurt ook terecht in het kindertehuis om mee te doen aan de activiteiten die voornamelijk gegeven worden door vrijwilligers. Denk hierbij aan sportlessen (ik ga zelf kinderyoga geven), Engelse les, spelletjes doen, knutselen, koekjes bakken etc.
Voor deze activiteiten, maar ook voor voedsel, kleding, opknappen van het tehuis/kleuterschool, onderwijs en af en toe een dagje uit naar het zwembad of strand bv, is geld nodig
Daarom ben ik op allerlei manieren bezig om sponsoractiviteiten op te starten, op mijn sportschool heb ik inmiddels bijna 300 euro bij elkaar gekregen.
Ook op mijn werk staat er een bakje en ook mijn zusje Rachel is op haar werk eenzelfde actie gestart.
Echt hartverwarmend hoe de reacties, ook van voor mij niet echt goed bekende mensen, zijn!

Mochten jullie dit willen, dan kun je ook gebruik maken van het speciale rekeningnummer wat ik hiervoor geopend heb NL89INGB 0650 9684 25 t.n.v. H. R. Bouwens en dan graag o.v.v. “Sponsoring kindertehuis Pohsanten.
Elke gift, hoe klein ook, is zeer welkom! Ik ga ervoor zorgen dat dit dan ook goed besteed wordt uiteraard

Mede namens de kinderen, Terimah kasih banyak!

Selamat,
Hagar

Recente Reisverslagen:

19 April 2017

Laatste week Asrama Pohsanten

15 April 2017

Laatste dagen op Java

07 April 2017

Java (nu hele verslag)

03 April 2017

Verwondering en cultuurverschillen

28 Maart 2017

Nyepi
Hagar

Mijn reis naar kindertehuis Pohsanten op Bali.

Actief sinds 18 Feb. 2017
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 8157

Voorgaande reizen:

09 Maart 2017 - 15 April 2017

Tot standkoming van mijn droomwens

Landen bezocht: